15 listopada 2015

Kuracja doustna retinoidami - co to jest oraz efekty uboczne.







Nie dawno na blogu pojawił się wpis dotyczący pielęgnacji podczas kuracji retinoidami jednak wiele z Was nie słyszało o retinoidach dlatego chciałam ten temat przybliżyć.


W skrócie jest to bardzo silny lek na trądzik.
Substancją czynną leków doustnych jest izotretynoina, która jest retinoidem i pochodną witaminy A. Jej działanie ogranicza produkcję łoju, zmniejsza rogowacenie naskórka, ogranicza rozwój bakterii Popionibacterium acne oraz działa przeciwzapalnie.
Dzięki temu hamuje ona powstawanie trądziku JEDNAK działa również niekorzystnie na organizm. Lekarz przypisuje lek zazwyczaj gdy zawiodą inne leki w tym antybiotyki.


Przeciwwskazania to między innymi: niedojrzałość płciowa (wiek poniżej 12r.ż), choroby wątroby, wysokie stężenie lipidów we krwi, wysokie stężenie wit.A w organizmie, uczulenia na lek, terapia antybiotykami np.tetracyklinami, karmienie piersią, ciąża. Izotretynoina może uszkodzić płód i stwarza ryzyko poronienia.
Niektórzy dermatolodzy wymagają zrobienie testu ciążowego aby wykluczyć ciążę, oraz zastosowanie antykoncepcji doustnej. Podczas kuracji oraz miesiąca po jej zakończeniu nie wolno oddawać krwi! Ponieważ przytoczenie jej ciężarnej może spowodować wady wrodzone u płodu. 

Musimy również potwierdzić pisemnie że znamy wpływ leku na płód i akceptujemy rygory jakim podlega kuracja.

Leczenie trwa zazwyczaj kilka tygodni. Średnio pół roku, Sporadycznie objawy trądziku mogą się nasilać, by dopiero potem łagodnieć.

Skutki uboczne jakie może powodować lek, a jest to związane z  hiperwitaminozą A

-suchość, świąd skóry, łuszczenie naskórka
-pękanie ust, zapalenia warg
-bóle stawów i mięśni
-anemia
-suchość w nocie, krwawienia.
-bóle głowy

Rzadziej:
-zmiany nastroju, lęk, agresja
-alergie

Bardzo rzadko:
-nasilenie trądziku
-suche włosy, łupież
-pogorszenie widzenia nocą
-myśli samobójcze
-zaburzenia żołądkowo-jelitowe

Informacje pochodzą z materiału edukacyjnego dla pacjentów.

Kuracja wiąże się z dosyć wysokimi kosztami ponieważ leki są drogie a musimy dodać również koszty badań które wykonujemy co 2-3miesiące, lub czasem co miesiąc. Plus co miesięczny koszt wizyty jeśli wybieracie się do dermatologa prywatnie tak jak ja.

Jeżeli chodzi o skuteczność  to u mnie był to jedyny lek który zadziałał i trądzik nie wrócił. Czasami zdarzają się pojedyncze wypryski ale to normalne. Pierwsze efekty pojawiły się po dwóch-trzech miesiącach. Zaczęły znikać większe zmiany, później skóra lekko się łuszczyła, nie zanieczyszcza się tak a zaskórniki (szczególnie te zamknięte) zniknęły. Skóra była gładka jednak bardzo sucha. Skóra z ust zeszła mi ze sto razy. Uwierzcie mi, że najgorszym bólem było zapomnieć czegoś do ust wychodząc na kilka godzin z domu. Byłam w stanie wyjść z uczelni specjalnie żeby kupić jakąś pomadkę ochronną. Innym skutkiem ubocznym jaki u mnie się pojawił było krwawienie z nosa. Zdarzyło się kilka razy na szczęście gdy byłam w domu. Dzieje się tak ponieważ śluzówka jest bardzo wysuszona. Gdy regularnie będziemy ją nawilżać np. smarując wazeliną, nie powinno to wystąpić. Innych efektów ubocznych u mnie nie zauważyłam. 

Zdjecie z internetu:






 Źródło: papilot.pl 

U każdego leki będą działały inaczej. Jest wiele przypadków, że trądzik po jakimś czasie wraca wtedy lekarz zazwyczaj daje dawkę przypominającą. 


Oczywiście nie promuję tutaj i nie zachęcam do brania leków chciałam jedynie przybliżyć temat.


Pamiętajcie aby odczekać minimum miesiąc po kuracji zanim zaczniecie stosować jakieś peelengi, kwasy itp.

Po tym czasie możecie wprowadzić delikatne peelengi enzymatyczne. Dobrą alternatywą będzie peeleng kawitacyjny, który jest bezbolesny i bezpieczny. Możecie taki zakupić na przykład na stronie  http://importmania.pl/  lub wybrać się na taki zabieg do gabinetu kosmetycznego.







40 komentarzy:

  1. Ciężki temat. Ja miałam silniejszy trądzik niż ten, który widnieje na Twoich zdjęciach i też już padła propozycja doustnych retinoidów. Mama jednak nie wyraziła wtedy zgody ze względu na konsekwencje. I moje szczęście, bo udało się wytępić go inaczej, choć duże dawki antybiotyków też negatywnie odbiły się na moim organizmie. Myślę jednak, że po retinodiach byłoby jeszcze gorzej :( Dziś stosuję tylko zewnętrznie i jest dobrze :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Dermatolog reż proponowała mi ten lek, ale się nie zdecydowałam i w końcu wyleczylam tradzik inaczej :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Stosowałam retinoidy, bardzo mi pomogły. Ze skutków ubocznych miałam w pierwszych miesiącach (kiedy dawka była duża): -suchość, świąd skóry, łuszczenie naskórka oraz pękanie ust.

    OdpowiedzUsuń
  4. wiem co czułaś, również kończę kurację Izotekiem i buzka jak nowa :) U mnie tak samo - sucha skóra, o ustach juz nie wspomnę. Dodatkowo mialam czasem bole głowy i nasilenie wypadania włosów, które do tego czasu się utrzymuje. Ja miałam przyjmowaną najmniejszą dawkę ponieważ mam mały problem z bilirubiną.

    OdpowiedzUsuń
  5. Na pękanie ust bym chętnie wzięła, bo mam z tym problem. :<

    OdpowiedzUsuń
  6. Brawo za dobrze napisany post :) sądzę, że nie jednej osobie się przyda

    OdpowiedzUsuń
  7. Na szczęście nigdy nie miałam trądziku, ani żadnych wyprysków, a to za sprawą bardzo suchej cery

    OdpowiedzUsuń
  8. Na szczęście u mnie trądzik udało opanować się kosmetykami.

    OdpowiedzUsuń
  9. Też miałam problem ztrądzikiem. Wystko ustało po tabletkach hormonalnych, które musiałam brać. W tej chwili znów powraca, chociaż już nie tak silny. O retinoidach dużo czytałam i dużo wiem, ale doszłam do wniosku, że moja skóra nie wygląda aż tak źle, żbeym tego potrzevbowała, a skutki uboczne są olbrzymie. u Ciebie i tak wszystko dość łągodnie przeszło :)

    Ps. Jeśli lubisz kosmetyki Balea lub chciałabyś je poznać to zapraszam na moje mikołajkowe rozdanie- http://cosmetic-addiction.blogspot.com/2015/11/mikoajkowe-rozdanie.html

    OdpowiedzUsuń
  10. ale wygląda świetnie teraz cera! zupełnie inaczej niż na początku

    OdpowiedzUsuń
  11. Mialam uczestniczyc w takiej kuracji, ale musialabym byc pod ciaglym nadzorem lekarza w PL, na co pozwolic sobie nie moge.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety wiąże się to ze sporymi kosztami.;)

      Usuń
  12. Great!
    xx

    http://www.trendsgalleryblog.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  13. Nice Inspirations

    FOLLOW my Blog!!! Maybe we can follow each other!!!
    www.rimanerenellamemoria.de

    Win a GREAT Fashion Set on my Blog!!!

    OdpowiedzUsuń
  14. Chyba nie zdecydowałabym się na kurację doustną retinoidami, ale efekty sa tego warte :)

    OdpowiedzUsuń
  15. ja należę do szczęściar które nie mają problemów z trądzikiem.

    OdpowiedzUsuń
  16. mnie dermatolog chciał leczyć retinoidami, ale bardzo źle znosiłam kurację i musiałam z niej zrezygnować chyba po tygodniu...

    OdpowiedzUsuń
  17. Udało Ci się ale mogło być naprawdę różnie. Ważne że się go pozbyłaś. :)

    OdpowiedzUsuń
  18. kurcze swietne te cudenko, wazne ze pomaga :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Bardzo ładne efekty przyniosła u Ciebie ta kuracja :) Retinoidy stosowałam tylko zewnętrznie.

    OdpowiedzUsuń
  20. Mój trądzik na szczęście odpuścił po tabletkach hormonalnych, ale blizny zostały :( u Ciebie efekty są super, szkoda tylko, że te wszystkie leki takie mocne :/

    OdpowiedzUsuń
  21. Ja takich produktów nigdy nie stosowałam.

    OdpowiedzUsuń
  22. Nigdy nie miałam problemów ze skórą , ale jak widać ten produkt daje świetne efekty ;)

    OdpowiedzUsuń
  23. U mnie wystąpiła ogólna suchość i pękanie ust oraz podwyższony cholesterol i trójglicerydy. To koniec działań niepożądanych. Brałam axotret i jestem wdzięczna mojej pani dermatolog że właściwie mnie pokierowała nadal chodzę do niej co 4 miesiące na kontrolę/ konsultację a mam buzię jak pupa niemowlaka :) buziaki

    OdpowiedzUsuń
  24. Jedyne, co na mnie podziałało. Buziak Kochana na milutki wieczór :*

    OdpowiedzUsuń
  25. Great post!
    Have a nice evening!
    Angela Donava
    http://www.lookbooks.fr/

    OdpowiedzUsuń
  26. Nie ma takiej potrzeby by łykać ich

    OdpowiedzUsuń
  27. nie stosowałam
    zapraszam na mój nowy post http://locastrica.blogspot.com/2015/11/49-w-drogeriach-rossmann.html <3
    moze wsp obs? daj znac :)

    OdpowiedzUsuń
  28. Rezultaty ogromne! Choć to naprawdę poważny lek.
    Ja kiedyś miałam obrzydliwy trądzik po terapii sterydami - do dziś mam traumę :( Na szczeście jak tylko ostawiłam leczenie sterydami, trądzik minął.

    OdpowiedzUsuń
  29. Też kiedyś stosowałam Aknenormin ale u mnie trądzik po nim wrócił :/

    OdpowiedzUsuń
  30. Nie miałam okazji stosować takich leków, bo trądzik mnie nie dotknął.

    OdpowiedzUsuń
  31. Faktycznie efekt oszałamiający, ale bałabym się skutków ubocznych ;)

    OdpowiedzUsuń
  32. Mi na trądzik lekarka przypisała na zamówienie specjalnie zrobiony ala tonik, a do tego zażywałam tabletki na trądzik (nie pamiętam nazwy) dostępne bez recepty w aptece. I pomogło. Niestety ten tonik wysusza skórę, ale jest mniej szkodliwy niż te tabletki co opisujesz :)
    Ps. Oczywiście wszystko zależy od nasilonego trądziku, lekarz wie najlepiej co pomoże :)

    OdpowiedzUsuń
  33. Ja tam problemów z trądzikiem nie miałam, więc nie na tym zbytnio nie znam... ;)

    OdpowiedzUsuń
  34. U mnie niestety nie ma dobrego dermatologa i na razie się wstrzymałam od leczenia trądziku. Kupowałam swego czasu maści apteczne, które tylko nasilały trądzik jeszcze bardziej. Na szczęście nie mam już tak dużych problemów jak byłam nastolatką. Wtedy rozpaczliwie chciałam by cokolwiek pomogło, myślę że warto sięgnąć po te lub inne tabletki gdy tego potrzebujemy naprawdę.

    OdpowiedzUsuń
  35. Ja dawno temu miałam spore problemy z trądzikiem i byłam o włos od zdecydowania się na tą kurację. Cieszę się, że zrezygnowałam, po tym jak przeczytałam mnóstwo opinii osób, które stosowały retinoidy, włos zjeżył się na głowie. Pół roku od zastosowania pojawiały się problemy z pamięcią, tzw. "dziury w mózgu". Nie mówiąc już o tym, że nie można wtedy zajść w ciążę, bo urodzi się potworek... Okropieństwo. Ja bym się nie odważyła :)

    OdpowiedzUsuń